zondag 12 mei 2019

Dankbaarheid


Het is vandaag moederdag en ik kijk terug op een enerverende avond. Een vriendin is 50 geworden en ze heeft groots uitgepakt. Een zeer verzorgd zoveel gangendiner, onder begeleiding van pianospel en dat alles in een villa wat op een landgoed niet zou misstaan. En dan komt ook de zon juist op tijd door om met haar in de tuin te proosten op haar gezondheid.

Ze wordt omringd door haar man en drie kinderen, familie, vrienden en vriendinnen en ik ben er ook één van. Vanuit verschillende kanten vallen de loftuitingen over haar heen. Vanuit mijn eigen vriendengroep, vanuit weer een ander, er klinkt een lied en ook haar man doet een flinke duit in het zakje. Hoe heerlijk is het als je gewaardeerd wordt, als je je geliefd voelt en als dat hardop gezegd wordt…ten overstaan van iedereen.

Nog niet zo lang geleden hadden ze ook hun 25e huwelijksjaar gevierd. Als ik zo rond kijk dan besef ik dat de meesten hier al minstens zolang samen zijn met hun partner. Vaak hebben ze elkaar in of net na hun studententijd ontmoet. En dan op een gegeven moment een gezin gesticht en nu nog steeds samen. Ik zie constructies om me heen, bouwwerken die stevig staan en waarop nieuwe levens, die van de  kinderen, vorm gegeven worden. Zo heerlijk als dat kan.

Wat dat betreft voel ik me een vreemde eend in de bijt. Twee huwelijken achter de rug, één rampzalig en de ander goed maar mocht helaas niet duren. En dan nu weer in een prachtige relatie gelukkig. Toch is dat anders en ik hoop van harte dat mijn vriendinnen beseffen hoe dankbaar ze mogen zijn voor wat hen gegeven en gelukt is. Natuurlijk is het hard werken en komt het niet vanzelf. Maar hoe mooi is het als je op je 50e wordt toegesproken door je man en hij in tranen tegen je zegt hoe blij hij is dat je de moeder van zijn kinderen bent…

Moederdag.
Vanmorgen heeft mijn zoon me verrast door heel stilletjes het ontbijt voor ons te verzorgen. En van mijn dochter kreeg ik een hele lieve kaart en een fijn telefoontje. Later vandaag ga ik mijn derde kind bezoeken op Heiderust en hoop ik te zien hoe zijn rodondendron voor de 18e keer bloeit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten